Andrea Hagman
Andrea Hagman gick ut musikhögskolan i Piteå (2002) med inriktning sångpedagogik, Operastudio 67 (2004) och Operahögskolan (master) i Göteborg 2006.
Idag arbetar hon, förutom som operasångerska, som sångpedagog, regissör och kompositör och är barnmusikalgruppernas konstnärliga ledare. Utöver arbetet på Sångbolaget är hon också solist i konsertsammanhang, sångkonsult i körer och på företag och medlem i Opera Galopp.
Hon har varit solist på bland annat Folkoperan, Spaghettioperan Regina, Kungliga Operan, Unga Klara, Fäviken Opera och Julita Slott samt samarbetat med Länsmusiken i Småland och Estrad Norr (Östersund) och Höga Kusten Opera samt är konstnärlig ledare för Eskilstuna Sommaroperan sedan 6 år, där har hon bland annat sjungit Fiordiligie i Cosi fan tutte av W A Mozart (regi Per-Erik Öhrn) Syster Angelica av G Puccini (regi Ann-Sofie Andersson) samt Miss Honey i Three’s Company av Antony Hopkins (regi Gunilla Stephan) samt regisserat Muntra fruarna i Windsor av O Nicolai och Amelia går på bal av G Menotti. Andreas favoritmat är kräftor och persiskt lammgryta. Andrea brinner för att arbeta med barn för att barns skapande är det viktigaste som finns.
Mimmi Rosendahl
Mimmi Rosendahl studerar just nu på SMI (Stockholms musikpedagogiska institut) Hon har gått Artistlinjen på Ålsta folkhögskola (2010-2011) Klassisk Sång- och Operalinje på Stockholms Operastudio (2011-2014) samt Kurs i svensk Opera på Stockholms konstnärliga högskola (ht 2021)
Idag arbetar hon, förutom som operasångerska, som sångpedagog och körledare. Utöver arbetet på Sångbolaget är hon också solist i många olika konsertsammanhang och skriver egen musik.
Hon har varit solist på bland annat Södra Teatern, Årsta Teater och Musikaliska Akademien. Mimmi har sjungit Ulla Winbad i Bellman av F von Suppé, Elin av Skövde i kyrkooperan Jag är här av K Rudérus, U Eriksdotter och Y Eggehorn, titelrollen i Maria Magdalena av D Bergström och D Engström) samt roller i musiken och shower. Mimmis favoriträtt är Fisk och skaldjursgryta med saffran, när hon arbetar med barn och unga känns det som att hon återupptäcker teaterns och musikens värld genom dem och det påminner henne om varför hon valde just denna bana.
Mina tankar – konstnärlig ledare
Det finns en mängd olika alternativ för barn som vill hålla på med sång och musik. Gemensamt för många av dessa är ett elitistiskt tänkande och en fixering vid prestation. Ett annat alternativ är i ett sammanhang med stora grupper där man knappt syns.
Hela den populärmusikaliska världen handlar i sin tur om att man ska stå i centrum och bli bekräftad, inte så mycket för vad man berättar utan för kändisskapet.
Själva känslan för konst och att faktiskt hitta ett uttrycksmedel för sin egen skull har gått förlorad någonstans på vägen som jag ser det.
Barnmusikalgrupperna erbjuder ett alternativ där det inte handlar om vokal prestation eller scenisk perfektion, det handlar om att hitta sitt eget uttryck samtidigt som man lustfyllt lär sig hantverket scenkonst.
ALLA är lika viktiga på scenen oavsett om man har en eller tio repliker. Ett viktigt mål är att få barnen förstå just detta. Självklart är det viktigt att utmana barnen, vilket jag gör konsekvent; ibland är det en svår sång, en lurig replik eller dans, men ibland ligger utmaningen i att man måste förstå att man kan ha en liten roll men ändå är lika viktig och göra en lika engagerad insats.
Jag skriver allt material själv och önskar att barnen själva ska engagera sig i de frågeställningar som kommer upp när vi går igenom manus. Jag vill att de ska bli berörda av berättelserna och sångerna för att sedan själva kunna berätta vidare i föreställningen.
Hur liten eller stor roll man har då förefaller vara en ganska oviktig fråga. Jag vill att barnen ska lära för livet och det är av största vikt att varje barn får lika mycket tid och plats.
Min uppgift är att de ska växa upp till individer som kan välja en konstnärlig bana om de vill men som framför allt har hittat sin egen plats i konstvärlden där de kan uttrycka sig hämningslöst oavsett vilken yrkesbana de väljer.
För att mitt arbete ska fortskrida är det oerhört viktigt att föräldrarna stöttar sina barn i den processen, att de är lika viktiga i föreställningen trots att någon annan denna gång fick en större roll. De som får större roller varierar från termin till termin oberoende av hur långt man kommit vokal eller sceniskt. Alla får vettiga uppgifter som är utmanande för just dem, inget barn kommer att gå igenom en hel föreställning utan en enda replik eller sånginsats.
Andrea Hagman – konstnärlig ledare